Jaden kokkaustyöpajasta ideoita terveellisempään arkeen

[vc_column width=”1/2″ el_position=”first”] [mk_image src=”https://jadetoimintakeskus.fi/wpee/wp-content/uploads/2014/04/photo4.jpg” image_width=”770″ image_height=”350″ lightbox=”false” frame_style=”simple” target=”_self” caption_location=”inside-image” align=”left” width=”1/1″ el_position=”first last”] [/vc_column] [vc_column width=”1/2″ el_position=”last”] [vc_column_text disable_pattern=”false” align=”left” margin_bottom=”0″ width=”1/1″ el_position=”first last”]

Kotimaan vaihtuessa myös ravinto, ympäristö ja elintavat mullistuvat. Terveellisten elämäntapojen löytämiseen uusissa elinoloissa tarvitaan tukea ja tietoa. Jadessa edistetään hyvinvointia liikunnan ja terveysneuvonnan lisäksi myös ravintotietoudella.

 

”Ai linssi! Tätä me käytetään paljon Somaliassa!”

”Hyvää salaattia, mutta lapset eivät ehkä suostu syömään tätä…”

[/vc_column_text] [/vc_column] [vc_column_text disable_pattern=”false” align=”left” margin_bottom=”0″ width=”1/1″ el_position=”first last”]

Kahdeksan somalialaisen naisen ryhmä on ohjaajan avustuksella kokeillut uutta kasvisruokareseptiä ja valmistanut itselleen lautasmallia mukailevan lounaan. Höyryävä lautasellinen kauniin keltaista linssikeittoa kruunataan raejuustolla ja täysjyväjauhoista leivotut, pehmeät sämpyläruudut häviävät suihin keittoon kastettuina. Keväistä pinaatti-appelsiini-salaattia kootaan lautasille isot keot. Violetti jälkiruokasmoothie herättää ensin epäluuloa, mutta lopulta kukaan ei kieltäydy toisesta kupillisesta.

Jaden liikuntaryhmissä on usein herännyt keskustelu siitä, kuinka paino on Suomessa asuessa päässyt nousemaan. Suomessa päivittäisiin rutiineihin kuuluu vähemmän fyysisiä askareita kuin kotimaassa ja toki karttuva ikäkin muuttaa energiankulutusta. Pyöreistä vatsoista ei turhia stressata ja niistä vitsaillaankin jumpan lomassa, mutta todellisuudessa liikapaino saattaa hankaloittaa jokapäiväistä elämää ja sillä on vaikutuksia ikääntyvien terveyteen.

THL:n raportti (2012) maahanmuuttajien hyvinvoinnista listaa maahanmuuttajien ravitsemukseen liittyviksi ongelmiksi ylipainoisuuden, metabolisen oireryhmän sekä tyypin 2 diabeteksen; suomalaisten ravintoterapeuttien havaintojen mukaan somalialaiset maahanmuuttajat käyttävän ruoanvalmistukseen runsaasti rasvaa, nauttivan ruokajuomina usein sokeripitoisia virvokkeita sekä syövän vähän kasviksia, hedelmiä ja marjoja. Uudessa kotimaassa ruokailutottumuksiin ja valintoihin vaikuttavat mm. koulutustaso, kielitaito, elintarviketarjonta sekä saatavilla olevat ruokapalvelut. Oman ruokakulttuurin säilyttäminen tuntuu muutosten keskellä tärkeältä, mutta sen siirtäminen täysimuotoisena uuteen ympäristöön voi olla haastavaa. Kaikkia tuttuja raaka-aineita ei olekaan saatavilla, ainakaan järkevään hintaan. Toisaalta terveellisten valintojen teko, erityisesti lukutaidottomana, voi olla hankalaa uudenlaisen tuotevalikoiman keskellä. Jadessa ollaankin liikuntaryhmien tueksi järjestetty opastusta terveellisempään ruokavalioon. Terveydenhoitoalan opiskelijan avustuksella on käyty läpi lautasmallia sekä eri ravintoaineiden vaikutusta terveyteen.

[/vc_column_text] [vc_column width=”1/2″ el_position=”first”] [vc_column_text disable_pattern=”false” align=”left” margin_bottom=”0″ width=”1/1″ el_position=”first last”]

Ryhmäläiset olivat keskusteluissaan huomanneet, että somalialainen perinteisesti lihapitoinen ruokavalio on heidän tarpeisiinsa raskas. Heidän toiveidensa pohjalta järjestettiinkin nyt kokkaustyöpaja, jossa valmistettiin lounas ilman lihaa. Ajatuksena oli tehdä yksinkertaista, kevyttä ja mielenkiintoista ruokaa, joka sisältää somalialaisesta ruokakulttuurista tuttuja raaka-aineita uudella tavalla valmistettuna ja yhdisteltynä. Lisäksi tavoitteena oli löytää makuja ilman suolan ja sokerin liiallista käyttöä.

Somalialaisesta ruuasta tutut linssit ja vahvat mausteet yhdistyivät ryhmäläisiä erityisesti kiinnostaneeseen kookosmaitoon sekä porkkanoihin ja niistä keiteltiin samettinen sosekeitto ilman runsaan paistoöljyn käyttöä. Suolan määrään kanssa ryhmäläiset olivat erityisen tarkkoja. Oppi suolan vaikutuksesta korkeaan verenpaineeseen oli selvästi mennyt perille! Pinaatin käyttö raakana salaatissa jakoi mielipiteitä, koska se on totuttu kypsentämään, mutta sitruunalla ja oliiviöljyllä maustettuna se todettiin maistuvaksi vaihtoehdoksi. Olin yllättynyt, kuinka tuttuja suomalaiset marjat olivat monelle. Mustaherukoista, maustamattomasta jogurtista ja banaanista valmistettu, hunajalla makeutettu jälkiruokasmoothie olikin lopulta enemmistön suosikki.

[/vc_column_text] [/vc_column] [vc_column width=”1/2″ el_position=”last”] [mk_image src=”https://jadetoimintakeskus.fi/wpee/wp-content/uploads/2014/04/photo11.jpg” image_width=”770″ image_height=”350″ lightbox=”false” frame_style=”simple” target=”_self” caption_location=”inside-image” align=”left” width=”1/1″ el_position=”first last”] [/vc_column] [vc_column_text disable_pattern=”false” align=”left” margin_bottom=”0″ width=”1/1″ el_position=”first last”]

Ryhmäläiset poistuvat keittiöstä vatsat täynnä ja iloisella mielellä reseptivihkot mukanaan. Uusien ruokaideoiden lisäksi on opittu suomea ja vietetty keskusteluntäyteinen iltapäivä. Itse iloitsin eniten naisryhmän tottuneesta yhteistyöstä keittiössä. Asiat viipaloituivat, ruuat sekoittuivat ja paikat siivoutuivat jouhevalla ryhmätyöllä. Reseptejä ja desimääriä ei turhan tarkasti tuijoteltu, vaan jokaisella on oma neuvokas tapansa hoitaa homma.

 

Johanna Velling

Sosionomiopiskelija – JADE-projektin työharjoittelija

[/vc_column_text] [mk_padding_divider size=”40″ width=”1/1″ el_position=”first last”] [vc_column width=”1/2″ el_position=”first”] [mk_image src=”https://jadetoimintakeskus.fi/wpee/wp-content/uploads/2014/04/photo1.jpg” image_width=”770″ image_height=”350″ lightbox=”false” frame_style=”simple” target=”_self” caption_location=”inside-image” align=”left” width=”1/1″ el_position=”first last”] [/vc_column] [vc_column width=”1/2″ el_position=”last”] [vc_column_text disable_pattern=”false” align=”left” margin_bottom=”0″ width=”1/1″ el_position=”first last”]

JADELAISTEN JÄLKIRUOKASMOOTHIE

4 dl maustamatonta jogurttia

2  banaania

4 dl mustaherukoita

1 dl appelsiinimehua

hunajaa

  • Sekoita kaikki aineet sauvasekoittimella tasaiseksi ja nauti hyvässä seurassa.

 

 

[/vc_column_text] [/vc_column]