Uutiset

Somaliäidit suomen kielen tunneilla

0

Ikääntyneet somaliäidit ovat ihania. Olen nyt kulkenut heidän matkassaan Töölön Kantissa kerran viikossa vajaa kaksi vuotta. Mitä paremmin olen tutustunut heihin ja heidän kulttuuriinsa, sitä enemmän pidän heistä. En ole kaikesta islamilaisen kulttuurin tuomasta naisen asemaan liittyvästä samaa mieltä, mutta kunnioitan ja hyväksyn sen, että he saavat täällä Suomessakin elää oman kulttuurinsa mukaisesti. Ja vaatteet huiveineen ovat usein toinen toistaan kauniimpia.

Ryhmän somaliäidit ovat tulleet Suomeen kauan sitten luku- ja kirjoitustaidottomina. Moni heistä haluaisi oppia lukemaan ja kirjoittamaan. Sorminäppäryys ei kuitenkaan ole samaa luokkaa kuin mitä meillä suomalaisilla kiitos päiväkotien, koulun ja lelumaailman, jossa aivan vauvasta asti lapsi oppii hienomotoriikkaa erilaisten lelujen ja palikoiden ja piirustusvälineiden avulla. Syksyllä harjoittelimme kirjoitus- ja lukemistaitoja Turun Kristillisen opiston Arjen aakkoset -materiaalilla, joka on netissä vapaasti käytettävissä. Materiaalisssa edetään monipuolisesti luku- ja kirjoitusharjoituksissa. Toisena oppikirjana käytettiin Opetushallituksen kirjaa ”Helppoa suomea.”

Meille vapaaehtoisille opettajille, joilla ei ole suomen kielen opetuksen pedagogista koulutusta, luku- ja kirjoitustaidon opettaminen tuntui hankalalta ja osin turhauttavaltakin. Usein mietin, että haaste on aivan liian suuri ja toisaalta pohdimme myös, että arjen kielitaidosta olisi somaliäideille enemmän hyötyä. Niinpä keväällä olemme kokeilleet opetusvälineenä noin minuutin pätkää per oppitunti YLEn suomeksi tekstitetyistä selkouutisista. Aluksi keskustellaan aiheeseen liittyvistä sanoista, kirjoitetaan sanat fläppitaululle ja sitten kuunnellaan koko uutinen. Sen jälkeen toistetaan kuuntelemista useampaan kertaan lause kerrallaan ja keskustellaan, mitä ryhmäläiset ovat siitä kuulleet ja oppineet. Ajatuksena on toiston merkitys kielen oppimisessa. Tunteihin on vaihtelevasti liitetty myös kielioppiasioita. Koska somaliäitien kielitaito on hyvin vaihtelevaa, toiset heistä ovat hyötyneet tästä enemmän ja toiset vähemmän, mutta ainakin yritykset puhua suomea ovat yleisesti lisääntyneet!

Selkouutisista olemme käsitelleet mm. seuraavia aiheita; vanhukset Helsingissä, talvivaatetus, liikunnan merkitys, alaikäiset turvapaikanhakijat, Lohtajan jääpadot, Somalian nälänhätä ja vappu. Selkouutisissa oli myös ”Kuntavaaliteema 2017 kirjastot” sekä sarja ”Suomi 100: Suomalainen juttu”, joista käsiteltäviksi aiheiksi olemme ottaneet seuraavia; kättely, vesi ja hissi. Opetusjakson pituus on ollut yksi tunti. Olemme opettajina kokeneet sen liian lyhyeksi varsinkin, kun viimeiset oppilaistamme valuvat tunneille myöhässä. Haasteina ovat myös ryhmäläisten oppimisvalmiudet sekä luku- ja kirjoitustaidon puute, joka rajoittaa monien opetusmenetelmien käyttöä. Yhdessä olemme pohtineet, että oppimista voisi helpottaa se, jos ryhmässä olisi myös muita kuin somalinkielisiä opiskelijoita, jolloin kaikkien olisi pakko yrittää ymmärtää ja puhua suomea. Nyt tunneilla joutuu usein muistuttamaan: ”Täällä puhutaan suomea”.

Irmeli Puntari

 

Akateemiset naiset ry:n Luetaan yhdessä -verkoston suomen kielen opettajat toimivat Jade II -projektissa vapaaehtoisina ja opettavat suomea projektin somalinkielisille naisille. Projektin arabiankieliset ryhmäläiset osallistuvat Luetaan yhdessä opetusryhmiin Kinaporin monipuolisessa palvelukeskuksessa ja kiinankieliset ryhmäläiset Pasilan asukastalon suomen kielen oppitunneille. Luetaan yhdessä oppitunnit ovat ennen kaikkea ajankohtaisten asioiden ja elämänkokemusten jakamista sekä keskustelua suomen kielellä.

Recommended Posts